Zweden 2025: Geëlektrificeerde snelweg

Zweden 2025: Geëlektrificeerde snelweg

Zweden heeft ambitieuze plannen om elektrische voertuigen de mogelijkheid te bieden om zichzelf op te laden tijdens het rijden. Het land zal in 2025 de primeur hebben met de opening van de eerste permanent geëlektrificeerde snelweg.

De E20, die logistieke knooppunten tussen Hallsberg en Örebro met elkaar verbindt, wordt het eerste gedeelte van een groter netwerk van geëlektrificeerde wegen in Zweden. Deze wegen zullen elektrische voertuigen, met name vrachtverkeer, in staat stellen hun stroom te putten uit inductiesystemen of stroomleidingen boven de snelweg.

Elektrische persoonsauto en praktijktests

Hoewel de focus in eerste instantie voornamelijk op vrachtverkeer ligt, zijn er ook mogelijkheden voor elektrische personenauto’s op de geëlektrificeerde snelwegen. Het Zweedse Transport Bureau (Trafikverket) is al enkele jaren bezig met praktijktests en heeft in 2018 een proefproject gestart waarbij elektrische voertuigen via een elektrische ‘rail’ in de weg konden opladen. De plannen van Zweden reiken zelfs verder, met het streven om tegen 2045 ongeveer 3.000 kilometer aan geëlektrificeerde snelwegen operationeel te hebben. Het land werkt samen met andere Europese landen, waaronder Duitsland en Frankrijk, om dit doel te bereiken. Ontdek ook ons artikel over de topkeuzes voor de goedkoopste nieuwe elektrische auto’s van 2024!

Geëlektrificeerde snelweg vermindert laadstress

In 2025 zal Zweden geschiedenis schrijven met de opening van ’s werelds eerste permanent geëlektrificeerde snelweg. Het elektrische wegennet (ERS) stelt elektrische voertuigen in staat om onderweg op te laden, waardoor de afstanden tussen laadstations vergroot kunnen worden. Hoewel opladen bij laadstations nog steeds nodig zal zijn, zal dit minder frequent en sneller zijn, waardoor laadstress tot het verleden behoort.

Inductiesystemen of stroomleidingen

Er zijn echter nog enkele technologische keuzes die gemaakt moeten worden. Zweden heeft nog niet definitief besloten welke technologie zal worden toegepast op de geëlektrificeerde snelwegen. Er zijn verschillende opties, zoals inductiesystemen en stroomleidingen boven de snelweg. Het land heeft al veel ervaring opgedaan door het testen van deze technologieën in praktijktests, waaronder het aanleggen van een inductiebaan voor vrachtverkeer

Ralph Silooy

Ik ben altijd op zoek naar het laatste nieuws en de trends in de auto-industrie!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *