Jaguar E-type ZP collection, een waardig eerbetoon

Jaguar E-type ZP collection, een waardig eerbetoon

Kort na het uitbrengen van de racevariant van de Jaguar E-Type wist dit nieuwe model al snel prijzen binnen te halen. Echter zijn deze overwinningen niet erg recent, namelijk in 1961. Vandaar dat deze modellen nu zijn gerestaureerd om beslist als verzamelobject te worden beschouwd. De Jaguar E-type ZP collectie biedt deze modellen weer opnieuw aan voor klanten.  

In totaal zijn er 7 paren gerestaureerd. Elk paar bevat een Roadster (OTS – Open Two Seater) en een Fixed-Head coupé. De restauratie is afgerond met een kleurencombinatie gebaseerd op de originele kleuren tijdens de glorie in 1961. Het project ‘ZP’ houdt alleen meer in dan alleen restaureren. Elk duo wordt ook aangepast met wat hedendaagse details, om de modellen bruikbaar te maken voor hun nieuwe eigenaren. 

Paul Barritt, Director Jaguar Classic: “The E-type ZP Collection is the ultimate tribute to the E-type’s triumphant racing debut, in itself part of Jaguar’s rich motorsport history. Each pair tells a fascinating, and often untold, story of the E-type’s history. The ZP Collection honours not only the vehicles, but the racers who drove them to victory on the track. With 2,000 hours lovingly spent on each vehicle by the craftspeople at Jaguar Classic, our discerning clients will be able to enjoy a unique tribute to two of the greatest cars in the E-type’s history.

Roadster

Graham Hill reed deze winnende Roadster in 1961 met vergelijkbare kleuren als in de ZP collectie. Nu zijn ze uitgerust met Oulton Blue in combinatie met een aantal exterieurdetails en de zwarte motorkap, zoals te zien op de onderstaande afbeeldingen. 

Het designteam van ZP nam geen genoegen met alleen maar een vernoeming en heeft dus ook de twee letters teruggebracht in deze modellen. Bijvoorbeeld op de tankdop, autohoes en dakhoes. Andere kenmerken zijn de vergulde drukknop voor de claxon en de unieke, geanodiseerd aluminium panelen op de middenconsole met handgravures door meestergraveur Jonny ‘King Nerd’ Dowell.

Fixed-Head Coupé

Het tweede model van dit duo, de Fixed-Head Coupé, werd gereden door Roy Salvadori en won op het Crystal Palace-circuit in 1961. Dit gebeurde kort na de overwinning Oulton Park. Hieronder de afbeelding van deze ZP versie.

De Fixed-Head Coupé is voorzien van dezelfde exterieur details als de Roadster. Op deze manier passen de duo’s nog beter bij elkaar en zijn ze nauwelijks los van elkaar te zien. Het interieur van de Fixed-Head Coupé is wel echt anders dan de Roadster. Leer in de kleur Dark-Navy, een beukenhouten stuurwiel en grijze aluminium panelen op het middenconsole. 

Elk duo kost 900.000 pond, exclusief belasting. Eén van de redenen hiervoor is dat er in elk model ongeveer 2.000 uur werk zit van de experts. Mocht er interesse gewekt zijn, of is er behoefte aan meer informatie? Klik dan hier.

F-type bijna als de Jaguar E-type ZP collectie

Richting het einde van dit jaar onthuld het personalisatieteam van SV Bespoke een gelimiteerde versie van de Jaguar F-type, erg bijpassend. De laatste 14 modellen van deze F-type editie worden geserveerd voor de eigenaren van de E-type ZP collectie, om het plaatje af te maken. De F-type wordt herstelt met de originele supercharged 5.0 liter V8. De timing is perfect, aangezien Jaguar per 2025 volledig elektrisch produceert. 

Okke Messemaeckers van de Graaff

De nieuwste generatie auto's komt onze kant op en een groot deel hiervan is de elektrificatie. Ondanks dat dit grotendeels mijn aandacht trekt, weet ik mijzelf ook enorm enthousiast te krijgen over elke auto die de huidige markt betreedt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *