De NIO ET5 TOURING, elektrisch rijden op zijn best!

De NIO ET5 TOURING, elektrisch rijden op zijn best!

Elektrisch rijden, iedereen heeft er zijn mening over. Is het saai? Rijdt het rustig? Is het handig? Zijn langere afstanden haalbaar? Ik denk dat iedereen een ander antwoord kan hebben op deze vragen. NIO komt met een nieuw model die jouw mening wellicht zou kunnen veranderen...

NIO als merk

NIO is een nieuw merk wat in 2018 de Nederlandse/Europese markt is ingestapt. In deze periode hebben ze 5 modellen gelanceerd: de EL7, ET7, ET5 en sinds kort de gloednieuwe ET5 Touring. Daarnaast hebben ze nu 7 zogenoemde swapstations in Nederland geplaatst. Deze kunnen ervoor zorgen dat je binnen 5 minuten een volledig opgeladen accu hebt. Zoals de naam misschien al verklapt, de accu wordt ‘geswapt’. De missie van NIO is ‘To Shape a Joyful Lifestyle’ voor hun users doormiddel van doordacht design, geweldige services en geavanceerde technologie. Naar mijn mening is de missie 100% terug te zien in hun ET5 Touring.

Doordacht design

De ET5 Touring heeft een sportieve uitstraling. Het progressieve aerodynamisch design, de gespierde heupen, het gebeeldhouwde IllumiBlade-achterlicht en de achterspoiler zorgen ervoor dat de auto een echte coupé uitstraling heeft, alleen dan met alle ruimte van een echte tourer. Om de extra ruimte ten opzichte van de Sedan is aanzienlijk. Zo heb je 17cm meer hoofdruimte en is de beenruimte met ongeveer 90cm toegenomen. 

Wanneer de achterbank wordt ingeklapt ontstaat er een totale bagageruimte van 1300 liter! De kofferbak kan daarnaast nog worden verdeeld in aparte vakken, beschikt over 2 zaklampjes en 2 magnetische lusjes waar jij je boodschappentassen netjes rechtop kan laten staan. Aan opslag geen gebrek!

De geweldige services

Wat voor mij bij elektrische auto’s toch wel belangrijk is, is de actieradius en de snelheid van het laden. Ik sta niet graag 40 minuten te wachten tot mijn auto eindelijk weer 400 kilometer kan rijden. NIO heeft hier de oplossing voor gevonden! 

Zoals ik hierboven heb geschreven heeft NIO de swapstations geïntroduceerd. Deze zijn exclusief voor NIO-gebruikers. NIO gaat de swapstations door heel Europa plaatsen, waardoor er zogenoemde Power-routes ontstaan. Hierdoor kan jij straks zonder te lang te wachten bij de laadpalen lekker op vakantie. Ideaal! Natuurlijk kan je de auto ook normaal laden. Van 10 naar 80% is binnen 30 minuten gedaan! Heb je weer eventjes tijd om de benen te strekken.

Geavanceerde Technologie

NIO doet er alles aan de ET5 Touring met de nieuwste technologie te voorzien. Deze is net als elke andere NIO uitgerust met NOMI. Wat nieuw is, is dat je in dit model NOMI mate (Het leuke hoofdje midden op je dashboard) een optie wordt. 

Het grootste verschil is de 2e generatie van het besturingssysteem, Banyan 2.0. Deze is sneller, intuïtiever en zorgt voor een nieuwe stap voor de assisent driving. 

Wat verder nieuw is op dit model, is het elektrisch dimbare dak. Zo kan je deze donkerder maken, of juist transparanter. Naar mijn mening een erg goede toevoeging!

De ET5 Touring op de weg

Heel belangrijk om te weten al die feitjes. Nog belangrijker, hoe doet deze Touring het op de weg? In één woord, subliem. De ET5 Touring is een ontzettend fijne auto om in te rijden. de combinatie van het lichte stuur, de 50/50 gewichtsverdeling en het fijne gasrespons voelt het als een zeer compacte auto. Wat het overigens niet is. De auto is 4.7 meter lang en 2.1 meter breed, dat is geen kleine jongen. Tot je gaat parkeren heb je dit niet door. 

Aan rijplezier ook geen gebrek (voor de petrolheads onder ons… ja, het is mogelijk om ook plezier te hebben terwijl je elektrisch rijdt!). Met 489pk en 700nM aan koppel heb je genoeg vermogen de ET5 eens goed op zijn staart te trappen! Zo zit je binnen 4 secondes al op de 100, snel zat dus. 

Aan comfort geen gebrek. De vernieuwde zitpositie bevalt erg goed. In de Touring zijn de stoelen wat verlaagd ten opzichte van de Sedan. Daarnaast zijn de stoelen verwarmd en geventileerd. Daarnaast zou je de massage optie ook nog aan kunnen vinken. Tijdens het rijden is het lekker stil en worden de oneffenheden in het wegdek goed opgevangen door de suspensie. 

Is er dan nog iets wat mij niet beviel aan de ET5 Touring?

Nee, eigenlijk niet. Naast dat de auto wat aan de grote kant (hier wen je snel aan) is ben ik op geen enkel minpunt gekomen tijdens mijn tijd met deze auto. Mijn eerste impressies zijn erg positief. Ik verwacht dan ook dat NIO veel van dit model zal gaan verkopen. Met een vanaf prijs vanaf slechts 51.900 euro zullen ze goed kunnen gaan concurreren met bijvoorbeeld een BMW i4 of zelfs een Porsche Taycan.

Na mijn eerste ervaringen met NIO ben ik van mening dat we nog veel van dit merk te mogen gaan zien. De plannen van NIO, de nieuwe technologieën en de nieuwe modellen. Ik ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen. De nieuwe ET5 Touring is heel veel belovend. Misschien wel elektrisch rijden op zijn best! Wil je meer weten? bekijk dan gerust de website van NIO!

Ben je benieuwd naar alles wat NIO doet? Neem dan eens een kijkje op NIONederlandClub

Menno Van Oers

Vanaf jongs af aan heb ik al een passie voor auto's! Deze passie wil graag overbrengen door mijn werk hier op DriverNews!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *