Lamborghini komt met een splinternieuwe V12!

Lamborghini komt met een splinternieuwe V12!

Het Italiaanse automerk Lamborghini heeft kortgeleden de opvolger van de legendarische Aventador aangekondigd. Na 12 jaar is de Aventador helaas uit productie gehaald. De nieuwe Lamborghini Revuelto moet het succes van de Aventador voort gaan zetten!

Lamborghini Revuelto

Motorisch

We vreesden er waarschijnlijk allemaal voor dat de geweldige V12 motor niet meer geproduceerd zou gaan worden. Gelukkig is dat niet het geval! De Revuelto heeft een machtig mooie atmosferische 6.5 liter V12 achter de voorstoelen liggen. De V12 is voor de Revuelto vernieuwd en werkt nu samen met maar liefst 3 elektromotoren, 2 op de vooras en 1 recht boven de dubbele koppeling. Deze setup is hetzelfde als die van de Ferrari SF90 en is genoeg voor 1015 pk (waarvan er ongeveer 300 van de elektromotoren komen) en een topsnelheid van ruim 350 km/h. Daarnaast zal dit Italiaanse kanon van 0 naar 100 gaan in ongeveer 2.5 seconde! Wil je vanuit stilstand naar de 200 km/h zal je maar 7 seconde je voet op de vloer moeten hebben. 

Rijd je in de elektrische stand zijn in principe alleen de voorste 2 motoren aan het werk. De 3e boven de dubbele koppeling zal ingrijpen als de situatie ernaar is. De voorste elektromotoren worden bovendien nog aangestuurd door een software die ervoor zorgt dat de Revuelto zich zo optimaal mogelijk door de bochten kan pakken. De batterijen is op te laden met een 7-kW lader. Dit zou niet nodig moeten zijn gezien het feit dat de V12 ze binnen 6 minuten volledig kan laden.

Design

Dat de Revuelto een echte Lamborghini is met zijn scherpe lijnen en Y vormige koplampen is dit goed te zien. Daarnaast heeft het design wat weg van de voorgangers weg. Ook zijn de omhooggaande deuren terug te vinden op de Revuelto. Aan de achterkant laat de V12 zich goed zien door het achterdek. De uitlaten van dit monster zitten mooi hoog in het midden van de Revuelto.

Het interieur is helemaal vernieuwd. Naast een vernieuwd stuur heeft de Revuelto nu een 12,3 inch digitaal scherm en midden in de cockpit zit er een verticaal 8,4 inch infotainmentscherm. Deze heeft wat weg van de meer recente Lamborghini modellen zoals de Huracán Evo. Ook de bijrijder heeft een mooi schermpje voor zich. De cockpit is mooi afgewerkt met diverse soorten leer en materialen als microvezel.

13 rijmodi

Wat de Revuelto extra onderscheid van de rest zijn de 13 rijmodi. De nieuwe modi Recharge, Hybrid en Performance zijn te combineren met Città (Stad), Strada (Weg), Sport en Corsa (Circuit). Er zitten 2 draaiknoppen op het stuur, zo maak je je keuze. In Città rijd je zo veel mogelijk elektrisch, dit is makkelijk in bijvoorbeeld milieuzones. Het onderstel en de automaat zijn in deze modus afgesteld op comfort en het zo gemakkelijk mogelijk cruisen. In deze modus heb je een bescheiden 180 PK tot je beschikking. In Strada is dit 886 PK, Sport is genoeg 907 PK. Pas in Corsa heb je de volledige 1015 PK beschikbaar.

Het is een goed teken dat de V12 blijft bestaan. Ik zou me een Lamborghini zonder dat heerlijke geschreeuw van de V12 niet voor kunnen stellen. Naast de normale Revuelto zal er waarschijnlijk ook nog een Roadster variant komen, net als bij de Aventador. Kan deze Revuelto de legendarische Aventador evenaren?

Menno Van Oers

Vanaf jongs af aan heb ik al een passie voor auto's! Deze passie wil graag overbrengen door mijn werk hier op DriverNews!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *